torsdag 6 februari 2014

Stressigt?

Jag har funderat lite på det här med stress på arbetet och ifrågasätter om det verkligen handlar om hur mycket man har att göra. Det är klart att det kan bero på det också, men jag tror att många som känner sig stressade egentligen inte har för mycket att göra på jobbet. Jag har försökt lyssna in vad som egentligen sägs på de två jobb jag haft (jag vet.. det är inte något större underlag att dra slutsatser kring, men väl värt att fundera på ändå). Det som sägs är visserligen att man har för mycket att göra, eller inte hinner med, men vad är det som gör att man inte hinner med?

Jo, på mitt gamla jobb var det huvudsakliga argumentet att det lades på mer arbetsuppgifter i varje ärende. En del av dem var mycket otydliga kring varför de var viktiga. På mitt nya jobb är det resor som tar tid från handläggningen och meningslösa personalmöten om saker som inte ger något. I slutändan landar jag i att det är meningslösa eller otydliga uppgifter som gör att vi känner oss stressade. Sånt som tar tid från det vi upplever som viktigt och som vi dessutom inte kan påverka om vi ska göra eller inte. Hade de meningslösa mötena varit frivilliga så hade vi antingen inte gått eller inte haft samma möjlighet att beklaga oss över dem.

Jag tänker att en del upplevd stress kanske hade kunnat elimineras om vi hade tydligare syften med det vi gör. Om de som kallar till möten verkligen ser till så att de uppfyller syftet. Att de arbetsuppgifter som åläggs oss är förankrade i arbetet på ett tydligt sätt. Det hade fått oss att känna att tiden inte bara slösades bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar