lördag 22 februari 2014

Mat eller kost?

I en rubrik i tidningen Buffé som kom i veckan stod det "sluta prata kost prata mat i stället". Damen som uttalade sig menade att mat ska innehålla njutning och inte bara vara ett sätt att få i sig näring. Det var en tankeväckare för mig att läsa denna enkla mening, jag fick bekräftelse på att jag inte är helt ute och cyklar när jag är negativ till pulver, dieter, tillskott och vissa kostråd. De handlar inte så mycket om mat som om kost. Balans i maten är viktigt och jag tvivlar inte på att en del människor är hjälpta av att få den struktur eller kickstart som dieter av olika slag kan innebära. Men jag är också övertygad att för en långsiktig och hälsosam livsstil så måste maten få vara goda smaker, njutning och gemenskap.

Just nu tänker jag mycket på kost, men har sedan jag Buffé kom försökt tänka mer på mat, och det är inte helt lätt att få ett sunt förhållande till det jag stoppar i mig. Min dröm och mitt mål är att hitta ett sätt att leva som innebär att jag inte behöver tänka så mycket utan bara fungera som jag ska utan ansträngning. Det känns relativt ouppnåeligt. Men i alla fall så kanske jag kan veta så mycket om maten att jag gör mer medvetna val. Maten påverkar oss mer än bara att vi lägger på oss vikt eller inte. Den påverkar vår sömn, energi, sjukdomar, humör, hjärnan, organen och säkert massa andra saker. Därför tänker jag att om maten kan påverka att jag blir mer av det som är bra med mig så är det värt att lära sig mer om den, för både jag och min omgivning är värda att jag är gladare, piggare, intelligentare, roligare och att jag mår bra.

Det jag just nu fokuserar på när det gäller mat är:
 - Att under våren minska mitt beroende av aspartam, eftersom det finns vetenskap som pekar på ett samband mellan aspartam och risken för depression. Jag är medveten om att vetenskapen inte är enig i detta, men om det kan få mig att må bättre så gör det säkert ingen skada.
- Att njuta av varje måltid, vilket innebär att jag behöver lägga ner omsorg på att laga goda och sunda matlådor. Mat behöver inte vara tråkig bara för att man är ensam.
- Aldrig mer ha dåligt samvete när jag dricker ett glas rött vin, det innehåller visserligen en del energi, men också bra grejer som skyddar både mot depression och hjärt-och kärlsjukdomar.
- Att så långt som möjligt äta ren mat, mat som inte innehåller konstiga tillsatser som inte borde finnas där. Detta eftersom jag vill ha kvalitet och äkta smaker. Jag vill att vanilj ska smaka vanilj, det är mest njutningsfullt.
- Att försöka välja kravmärkt och rättvisemärkt, eftersom de varorna inte bara är friare från gifter, utan också för att jag vill dra mitt strå till stacken när det gäller miljön.
- Att lära mig mer om vilken mat som är bra för mig utifrån min sjukdom och utifrån att jag vill må bra resten av livet.

2 kommentarer:

  1. Vill du ha matlådeidéer som är både sunda och roliga kan du kika in på bento-bloggarna jag listat. Jag har snöat in lite på matlådor senaste tiden, mest som ett sätt att äta mer grönsaker och frukt till lunch, och att kanske lyckas minska lite i vikt på det viset.
    Kan också rekommendera att söka på squirrelspank på youtube!

    SvaraRadera
  2. Matlådorna har jag nog i och för sig ganska bra koll på, men det är ju alltid bra med tips, ibland är det ju helt blankt när man försöker komma på något. Tack för tipset!

    SvaraRadera