tisdag 18 februari 2014

Aspartam

I går fick jag lyssna på en föreläsning av psykiatrikern Mats Humble, som handlade om Depression, psykofarmaka och kost. Det var himla intressant och lärorikt. I en bisats berättade han att det finns vetenskapliga studier som visar att aspartam kan öka risken för depression av två anledningar, dels att det orsakar inflammationer i kroppen och de påverkar i sin tur hjärnan så att depressioner lättare bryter ut. Dels så påverkar och begränsar det serotoninnivåerna i hjärnan.

Detta är ytterst intressant tycker jag eftersom jag dricker flera liter cola light i veckan och aldrig lyckas komma ur mitt dåliga mående speciellt varaktigt. Humble menade att de som har svårbehandlad depression mycket väl kan behöva lägga om kosten i någon mån för att må bättre (han pratade också om D-vitamin och magnesium som viktiga ämnen att hålla koll på).

Under många år har min omgivning varit på mig om att minska eller helst sluta med intaget av cola light och jag har sagt att det inte spelar någon roll, det man hört om riskerna är ju att man skulle kunna få cancer av för stort intag, vilket inte ens verkar vara så fasligt entydigt i forskarvärlden. Och jag har likt en rökare faktiskt inte sett att en risk att eventuellt få cancer om tjugo år inte varit tillräckligt avskräckande för att minska eller sluta. Men nu när det finns en påtaglig chans att jag kan må bättre psykiskt om jag slutar så har motivationen infunnit sig. Så från och med igår har jag börjat minska intaget för att, om allt går som det ska, vara ren om sju veckor. Håll tummarna för att detta ska ge reslutat!

Humble nämnde också att ett glas vin om dagen kunde hjälpa mot depressionen, så kanske kan jag bara byta rakt av?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar