måndag 30 juni 2014

Min egen väg

Tänk om livet inte har någon större mening. Tänk om det inte finns något syfte med våra liv som är större än oss själva. Rent biologiskt är det ju bra om vi fortplantar oss, men det finns ett stort mått av slumpmässighet där också. Det är inte de bästa generna som går vidare till nästa rond, bara de som för närvarande råkar kunna anpassa sig till omgivningen så bra som möjligt. Det finns ingen riktning i evolutionen, bara faktorer som påverkar varandra.

Men vi har ändå ett medvetande, som på något viss får oss att sträva efter meningsfullhet. Vi har genom tiderna tagit till religion, kultur och vetenskap för att hitta mening. Men om den inte finns, om vi bara har fått livet för att det ska levas, om alla människors olika sätt att leva kan vara lika meningsfulla. Om det inte är vad vi gör, utan hur vi har det som är avgörande. Det kanske är varje människas ansvar att se till att förvalta sitt liv på bästa sätt, utan att skylla ifrån sig när det inte känns bra.

Om vi slutar ge Gud eller universum eller ödet eller något annat större ansvaret för våra liv och istället vågar ta steget och leva på riktigt så kanske vi kommer närmare svaret. Gud kan ändå vara verklig, det finns andra viktiga uppdrag för honom. Han kan ha skapat oss utan en tanke på vad vi ska göra med våra liv. Han satt där en dag på våren 1980 och blåste liv i det lilla frö som skulle bli jag och sa, gå ut i världen och lev, jag släpper dig med din fria vilja att göra vad du vill, helt villkorslöst, bara kom ihåg att jag älskar dig och finns som stöd om du behöver bolla dina beslut.

Då är jag fri, ingen tvingar mig att göra något vettigt av mitt liv, inte heller att vara på något speciellt sätt, utan jag själv kan bestämma. Det är svindlande, det innebär att ingen annan än jag bestämmer vad som är meningsfullt och om jag inte kan hitta det som gör att jag känner mening så har jag förmodligen försökt leva någon annans liv. Det liv som omvärlden vill att jag ska leva, det som reklammakarna, företagarna, staten och omgivningen i övrigt försöker övertyga mig om. Men kanske kan jag släppa det och gå vidare, hitta min egen väg. Kanske kan du det också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar