onsdag 21 maj 2014

Tajts

I en tidning ser jag en annons för träningstajts, ett av de stora märkena, syns fem välsvarvade fruntimmer i tajts, de står stilla. Nedanför står det "Shape tights - instantly shapes your curves".

Den enda signalen jag får av denna annons är att kvinnor är så attans osmarta att det enda vi bryr oss om är att se bra ut, även under träning. Personligen tycker jag att det hade varit trevligare med en annons som kanske marknadsförde träningstajts som sitter skönt, hjälper en att bli snabbare och starkare (om det går), eller på något annat sätt har med min träning att göra. För helt ärligt känner jag spontant att alla andra kläder som företrädesvis kvinnor trycker sig i, inte är så vansinnigt bekväma, inte så att jag vill träna i dem i alla fall.

Visst behöver vi stöd för vissa kroppsdelar, som annars gör ganska ont att hoppa runt med, men det är inte för att forma kurvorna, det är för att minska smärtan. Kurvorna får gärna formas av träningen, men kläderna ska hjälpa mig att träna så bra som möjligt och minska risken för skador. That´s it.

Jag tvivlar på att en annons för träningskläder till män överhuvudtaget nämner att de behöver forma sina kurvor.
Kan vi inte bara komma överens om att lämna könsstereotyperna utanför träningen, det hade varit befriande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar