lördag 17 januari 2015

Jag vill ha tre par gympaskor

Under en halv månad har jag haft köpstopp. Det är inte så svårt, det är egentligen bara att låta bli att handla onödiga saker. Men det är ändå många saker som jag inser att jag "behöver" eller bara vill ha.

Ett par nya jeans av samma modell som mina enda snygga jeans. Jag har ju faktiskt bara ett par som är riktigt snygga och visst behöver jag väl fler? Att jag har minst tre par lite mindre snygga jeans, flera andra byxor, massa klänningar och kjolar, så att jag inte behöver gå naken på underdelen av kroppen tycks inte spela så stor roll när suget sätter in.

Tre par gympaskor. Ett för vandring eftersom jag kanske ska ut och vandra till sommaren, ett par till löpning för att jag ska springa en halvmara och ett par att ha inne på jobbet. Dessa är ju ändå lite mer "riktiga" behov, eftersom mina gamla vandringsskor är för små, mina joggingskor är för gamla och på jobbet hade jag behövt något som jag kan stå i längre. Men jag kämpar på och detta får vänta.

Ett musiksystem för trådlös musik. Oj, vad jag skulle vilja ha ett sånt, så att jag kan lägga in mina gamla skivor och sen lyssna utan att behöva ha datorn igång. Det tror jag att jag faktiskt kommer att köpa när halvåret är slut och köpstoppet upphör om cravingen är kvar.

Cola light och godis. Godissuget är faktiskt inte så omfattande som jag trodde, men ibland kommer det och i onsdags föll jag till föga och köpte två Kick. De var goda, men onödiga. Colan däremot är svår. Det är ett dagligt sug, som inte ger med sig. Jag har faktiskt fallit för suget ett par gånger, men jag hoppas att jag kan bli bättre och bättre på att välja bort det.

Det är de stora sakerna som jag återkommer till, sen finns det småsaker som jag upptäcker och sedan glömmer bort lika snabbt att jag vill ha, bomullsgarn, förvaring, ett nytt linne och sånt..

Efter lite mer än två veckor är det fortfarande lugnt. Får se hur det känns om ett par månader..

3 kommentarer:

  1. Två tankar/tips:
    Angående jeansen - Ta en titt på Project 333. Det borde passa bra in i ditt tänk kring att inte köpa onödigt och att inte ha onödiga saker hemma. Man skapar en capsule wardrobe med 33 plagg (inklusive skor, väskor, ytterkläder och accessoarer, men inte träningskläder, underkläder och strumpor och myskläder man bara använder hemma) som man använder i 3 månader. Övriga kläder lägger man undan/rensar ut. Jag upptäckte det i somras och är inne på min tredje omgång med 33 plagg. Kräver lite planering innan man börjar varje period, så att plaggen man väljer ut går att kombinera på olika sätt och passar ihop, men det är mest bara kul. Mer info hittar du här: http://theproject333.com/getting-started/

    Angående skor till jobbet: Har ni såna där dämpande stå-mattor vid skrivborden? Om inte så kanske det är något ni borde se till att få, de är jättesköna att stå på (posten har såna vid sorteringsstationerna). Om du har en sån kanske du inte behöver de skorna?

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen! Ska kolla länken.

    Mattor har vi på jobbet, men bara 2 på typ 40 pers...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som statligt anställd kan du fråga om du har rätt till ergonomirond. Om du får det så ber du ergonomen om en egen matta. Vi har delat vissa mattor på mitten med kniv, också. Verkar finnas två storlekar så har ni så stora som vi kanske det kan vara värt att dela dem.

      Radera