måndag 5 januari 2015

En vecka av mindfulness

Första veckan med mindful eating är till ända. Jag gillar sättet att tänka och att bli mer medveten om varför jag äter, jag gillar också de meditativa delarna som innebär en stunds eftertanke och återhämtning. Jag tycker att jag blir mer avslappnad och lugn efter dessa.

Varje dag skriver jag en kort reflektion om hur dagen varit och hur kroppen känts under dagen. Det hjälper också till för att behålla fokus. Jag skriver allt i en blå bok, som jag bär med mig överallt och använder jämt. Den ska vara min bästa vän under de här veckorna, kanske även efteråt. I den kommer massor av information om mig att finnas. Det är ovärderligt.

Jag har lovat mig själv att inte väga mig under dessa sex veckor som kursen varar. Anledningen till det är att jag inte vill att det ska vara så mycket fokus på vikten, utan på själen och kroppen och hur jag mår. Jag tror att jag snabbt skulle avsluta kursen eller börja slarva om jag ständigt stod på vågen och märkte att inget hände, eller att det inte spelar någon roll vad jag gör. Då vill jag hellre behålla fokus på hälsan i stort och hur jag mår. När jag är klar ska jag väga och mäta mig igen och se om något hänt. Jag vill ju ändå gå ner lite i vikt och jag tror att jag kommer att komma i bättre form efter detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar