måndag 27 oktober 2014

Förändring

Som jag skrev för ett tag sedan har jag försökt bli mer hälsosam, det går ärligt talat inte så bra. Jag har inte klarat av att ändra matvanorna på det sätt jag vill. Det är så himla svårt. Jag vet egentligen vad jag ska göra och hur, men jag saknar motivation till vissa delar. Jag tänker också att jag tror att jag är nyttigare än jag egentligen är. Det är lite som att uppgiften är övermäktig.

Jag går en utbildning i dag och i morgon som handlar om motivation, där har vi lärt oss att motivation handlar om viktighet och möjlighet att förändra. Hur viktigt tycker jag att förändringen är? I vilken omfattning tror jag att jag kan genomföra förändringen? Jag tänker att jag verkligen vill förändra detta. Jag har massor av bra argument för varför det skulle vara bra att leva mer hälsosamt och nästan inga bra argument för att inte förändra. Men jag har nog inte så stort förtroende för att jag kan klara det. Genom att inte tro på det på riktigt så kommer jag inte heller lyckas. Jag behöver alltså hitta sätt att komma runt tankarna om att jag inte kan.

Jag vet inte riktigt hur det ska gå till, men kanske är mental träning lika viktig som kroppslig. Det jag klarat av är att träna minst så mycket som jag lovade mig själv. För det trodde jag på. Det vet jag att jag kan, för det har jag gjort förr. Att stanna i goda matvanor har jag inga bevis för att jag kan. Att tänka att jag kan, att inte se misslyckande som ett alternativ, bara tänka att det är självklart att jag kommer att lyckas.

Och det kanske är så att jag inte behöver ta allt på en gång. Utan ändra en sak i taget, vilket gör det lättare att tro att jag klarar av förändringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar