tisdag 21 oktober 2014

En fläta av osynliga trådar

Jag sitter här och funderar över hur mycket vi kan påverka vår hälsa genom tankar och känslor. Jag tänker att ord, tankar, känslor och handlingar hänger ihop i ett ofta trassligt nätverk av små genomskinliga trådar. De är liksom så tätt sammanlänkade att vi ofta inte vet vad som är vad och hur de påverkar varandra. Därför blir det knutar och trassel och massa jobb med att reda i röran.

Tankarna finns där hela tiden, vi tror att vi kan styra dem, och det kan vi ju i någon mån, men de lever också sitt eget liv och vandrar iväg till oväntade platser och tider. Tankarna framkallar känslor som vi inte alltid vet att vi känner. Tankarna föregår ibland det vi säger och gör, och ibland kommer de först efteråt.

Känslorna är svåra för jag tror att vi ibland saknar rätt ord för det vi känner, jag kallar nästan alla mina "negativa" känslor för att jag är deprimerad. Fast egentligen kanske jag bara är arg, ledsen, sorgsen, sur, förbannad, hungrig eller trött. Känslorna kan ofta kännas som om vi inte kan kontrollera dem, eftersom de ofta bubblar på ett eller annat sätt. Känslorna framkallar tankar, kommer ut som handlingar och syns i det vi säger.

Handlingarna syns utåt varje dag. Allt vi gör är kvitto på allt det som pågår på insidan på ett eller annat sätt. Jag tror att vi tänker att vi har kontroll över våra handlingar, för de är så synliga, men tänk på hur mycket som är rutiner och reflexer så kanske det inte är så mycket som är helt under kontroll ändå.

Orden och språket är egentligen kanske bara en variant av handlingar, språket är ett sätt som vi förmedlar våra känslor och tankar till varandra på.

Men dessa fyra är inte så lätta att separera från varandra, kanske till och med omöjliga. Men jag tror att i alla fall jag behöver bli bättre på att se sammanhangen och att reda ut härvan lite grann, så att det blir mindre trassel och mer fläta av det hela. En fläta där tankar, känslor, ord och handlingar hänger ihop utan att ställa till det. Det tror jag att jag skulle må bättre av. Att tänka, känna, prata och handla annorlunda måste få mig att må annorlunda.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar