söndag 12 oktober 2014

Ja, jag vill ha barn och nej, han vill inte ha fler barn. Vi får väl se vem som vinner!

För mindre än 6 månader sedan blev jag tillsammans med en man som är pappa. Det är en underbar man som jag är upp över öronen förälskad i.

Men trots att vi varit tillsammans mindre än ett halvt år så får jag en typ av fråga flera gånger i månaden, nämligen. Vill han ha fler barn? Hur ska ni göra med barn? Men du vill väl ha barn?

Frågan kommer från alla möjliga håll. Nära vänner, kollegor, bekanta och även från för mig okända människor (alltså hans vänner och bekanta). Att mina nära vänner frågar känns inte som en big deal. De vet vad jag längtar efter och att jag är lite bekymrad för hur det ska gå med barnafödandet. Men helt ärligt vad har bekanta och främlingar med saken att göra? Det är en väldigt privat fråga och definitivt något som angår bara mig och mannen i fråga. Det är ingen allmän handling som alla människor fritt har att fördjupa sig i.

Generellt kan man väl säga att ifall någon är över 30 år och inte har barn, så är det på ett eller annat sätt ett ämne som berör. Det kan finnas tusen anledningar till att inte ha barn, är det ett val som man valt så finns tröttheten i att bli ifrågasatt, har man inte träffat rätt partner så kan det finnas en osäkerhet i om det är för sent, har man träffat rätt partner och inget händer så kanske man inte kan få barn. Hur som helst så kan man förutsätta att det är ett ämne som inte är så lätt, och att ta upp det med folk man inte känner kan bli väldigt fel.

Själv har jag valt att svara "Ja, jag vill ha barn och nej, han vill inte ha fler barn. Vi får väl se vem som vinner". Det är ett lite skämtsamt sätt att komma undan fler frågor i ämnet. Men varje gång ämnet kommer på tal är det som en kniv i hjärtat.

Dessutom skulle jag vilja få vara bara kär och glad och inte behöva tänka så mycket på framtiden just nu. Vi kan väl åtminstone få lära känna varandra innan vi fattar slutligt beslut i frågan, och när vi gjort det kommer vi att berätta hur det blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar