onsdag 22 oktober 2014

Att tänka sig frisk

Jag skrev igår om det här med hälsa att träna sig frisk med mentala knep. Jag tror att vi kan träna på det på flera sätt.

Jag tänker att det är viktigt att våga tänka alla tankar som finns där, inte tränga bort de som är obehagliga. I stillsamma, tysta miljöer har jag förundrats över hur ofta jag kommer att tänka på saker som jag inte tänkt på på evigheter. Ibland obehagliga tankar som jag helst vill slå bort, men ibland också roliga saker som jag bara glömt bort. Men det är viktigt att hitta former för detta där det också är okej att känna de känslor som kommer upp, att få vara sorgsen eller arg eller glad.

Jag tänker också att det här med att hitta rätt ord på det vi känner är viktigt. För mig som varit deprimerad, blev alla känslor depression så småningom, jag var och är livrädd för att trilla dit igen och kopplar nästan alla svängningar i livet till att jag är deprimerad och använder även det ordet när jag beskriver hur jag mår. Det blir onyanserat och varje gång jag använder det ordet fel blir jag mer deprimerad. Egentligen är det bara en diagnos på en mängd symtom där en del av dem är kopplade till vad jag känner. När jag sovit dåligt och således är trött, säger jag inte att jag är trött, utan att idag är jag nere eftersom jag inte får rätt på sömnen. Eller när jag är hungrig (och blir sur) säger jag att jag har en dålig kväll och är deppig, fast jag egentligen är hungrig. Allt har reducerats till att bli depressionen så inget får vara bara det som det är. Jag måste därför återerövra mina känslor. De är normala variationer som beror på att jag är människa, inte på att jag är deprimerad.

Jag tror att det är viktigt för vår psykiska hälsa att inte agera och prata eller ens tänka på ett sätt som bekräftar det vi inte vill ha i våra liv. Det vi fokuserar på får vi mer av, alltså är det lika bra att fokusera på det som vi vill ha. Det är skitsvårt, det är lätt att tvivla och att inte orka hålla fokus på det vi vill uppnå. Men det är likväl viktigt, framförallt att försöka att inte fokusera på det som vi inte vill ha i våra liv. På samma sätt som vuxna försöker distrahera barn när de har ramlat så att de inte känner smärtan så kan det vara bra att försöka att distrahera sig så att man inte låter det som är dåligt ta allt för mycket plats. Vill jag vara glad är det väl bättre att agera som glada människor agerar än att vänta på att det ska komma glädje utifrån.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar