tisdag 30 december 2014

Mindful eating

I måndags började jag en kurs i mindful eating. Den kommer att pågå i sex veckor och sedan förhoppningsvis ge livslånga konsekvenser.

Den första veckan har jag två uppgifter. Jag ska dels genomföra kroppsscanning vid minst tre tillfällen och jag ska skriva ner allt jag äter i en matdagbok. Matdagboken är inte som andra matdagböcker där man mäter och väger och registrerar vad man äter, utan en dagbok där man registrerar varför man äter. Är det av hunger, av vana, för att vara social eller kompenserar man för något annat?

Det är mycket intressant, för det första hur ofta jag stoppar saker i munnen och för det andra hur sällan jag gör det för att jag är hungrig. Det är spännande att se hur snabbt lite medvetenhet om nuläget gör att jag gör bättre val. Redan idag (dag 2) så blev bjöds det på kakor till eftermiddagsfikat på jobbet. Jag tittade på kakorna och bestämde mig för att jag först skulle äta min apelsin och sedan ta kaka. När apelsinen var slut var kakorna ointressanta. Suget var borta och jag kunde nöjd gå vidare i livet utan att ha utsatt min kropp för onödigt socker som den ändå inte gillar.

Nu håller jag tummarna för att jag fortsätter att vara medveten och att jag väljer klokt även framöver.

1 kommentar:

  1. Jag tänkte börja nästa vecka. Jag har läst de första fyra veckorna och jag tror att jag kan lära mig mycket om mig själv på fler områden än bara maten. Tack för tipset!

    SvaraRadera