torsdag 25 september 2014

Dagens sexistiska

Idag har jag efter långt övervägande spontanköpt en TV. Spontant blev det för jag skulle ju egentligen bara agå in och titta vad som fanns och inte alls köpa den ännu. Jag är ju en sån som surfar och googlar och räknar och har mig innan beslut av den typen fattas. Men så hände det i alla fall. Jag köpte en TV och i kassan frågar killen min pojkvän om vi vill ha en extra försäkring och min pojkvän säger aatt det får han fråga mig och jag säger nej tack. Då frågar killen i kasan om det är regeringen som bestämmer i vårt hem.

Jag är glad att jag inte slog ihjäl honom, men Gud vad det retar min att jag inte hade sinnesnärvaro att säga attregeringsbildningen inte är klar ännu, men att den troligtvis ändå inte kommer att påverka mitt val av försäkringar.

Jag hatar den typen av kommentarer, de bygger på någonslags bild av att kvinnor som fattar beslut är rabiata och förtryckande, men också synen at kvinnor ska vara hemma och möjligen bestämma i hemmet, men när de gör det är de å andra sidan tyranner som begränsar mannens frihet. Det blir ett slags illa dolt kvinnoförakt. Jag upplever att det ofta används när män är ute med grabbarna och behöver eller vill gå hem till frun och barnen, då är frun regeringen som tvingar sin man att lämna kompisarna och allt det roliga.

Dessutom är det så att en man inte får vara med och fatta beslut hemma och som på riktigt är så beränsadd så är de utsatta för psykisk misshandel och det kanske behöver tas på allvar. Är det  bara ett skämt så är det inte  roligt. Skyll inte på kvinnan om ni behöver göra något. Det är era beslut, bara för att det påverkar din fru och barn betyder inte det att du inte kan välja. Men faktum är att de flesta jag känner vill välja sina nära och kära och vill fatta gemensamma beslu, kompromissa och komma fram till lösningar so  funkar för alla,

Så bara sluta med alla sådana uttalanden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar